אני יודע שכטבעוני אני עדיין מוגדר מיעוט. יתרה מכך, אני יודע שמסעדות הן עסק לכל דבר ועניין, וככאלו הן צריכות להכניס כסף. אך בו זמנית הן גם צריכות להאזין לרצונות ולהעדפות של הלקוחות שלהן. נכון, יש לא מעט לקוחות שישמחו לקבל צלחת שעליה עוצב המבורגר עסיסי וגדול, אך במקביל יש גם קולות חדשים, קולות של אנשים שמקשיבים לרופא שלהם שמפציר בהם להוריד בכמות הבשר שהם אוכלים פן יסבלו מסוכרת, סרטן, עודף משקל ולחץ דם. יש אנשים שרואים מה קורה לעולם שמסביבנו, חרדים לאיכות הסביבה ומוטרדים מהירידה בכמות שטחי המרעה הזמינים לחיות, ויש אנשים שפשוט נמאס להם להרוג חיות חמודות ותמימות לצורך סיפוק תאוותם לבשר.

אין זה משנה מה היא הסיבה שמניעה כל אחד ואחת לבחור באורח חיים טבעוני, מה שבטוח הוא שעולם המסעדנות קשוב למתרחש ועובר מהפכה של ממש. את ההוכחה לכך אפשר לראות בכל מקום; עוד ועוד מסעדות טבעוניות נפתחות בארץ וגם ברחבי העולם וביותר מסעדות ניתן למצוא מנות צמחוניות וטבעוניות, גם אם המסעדה עצמה בשרית לחלוטין.

זה שנים שמפצירים בנו מומחים, רופאים, חוקרים ומטפלים להניח את הבשר בצד ולעבור לאורח חיים טבעוני, ונראה שיש מי שמקשיב. הצעירים של היום קשובים יותר והם מצביעים ברגליים ובארנק. על פי סקר שנערך לאחרונה ובדק הרגלי אכילה של צעירים (בני דור המילניום שנולדו אחרי 1995 לערך) עולה כי אחד מכל 12 צעירים מגדיר עצמו או טבעוני או צמחוני, וכמות גדולה עוד יותר של צעירים אף מעידה שהתפריט שלה כולל כמות קטנה עד מזערית של בשר – הם מכנים עצמם – "Flexitarians" יען: טבעונים/צמחונים גמישים.

מטבעונות, כולם מרוויחים.

לאור הנתונים שהצגתי על ההעדפות הקולינאריות של הדור הצעיר מפליא לגלות שישנן עדיין מסעדות ש"מנות טבעוניות" או "מנות צמחוניות" נחשבות בהן למילה גסה.  מסעדות שאין בהן ולו מנה טבעונית אחת לרפואה. בעליהן כנראה לא יודעים מה הם מפסידים, כי מטבעונות – כולם יכולים להרוויח, גם המסעדות וגם הלקוחות.

על זכות הוטו שיש לטבעונים שמעתם?. ובכן, זו זכות חשובה שאנחנו ,הטבעונים, מוקירים אותה עד מאוד ושומרים עליה בקנאות. הרעיון הוא פשוט: אמנם אנחנו, הטבעוניים, לא יכולים להכריח את חברינו וקרובינו הקרניבורים לאכול רק במסעדות טבעוניות בכל פעם שאנחנו יוצאים לבלות באיזו מסעדה, אך מבחינה חברתית בהחלט עומדת לנו הזכות להטיל וטו על מסעדות שאין בהן מנות טבעוניות כלל וכלל. כלומר מסעדות שלא מציעות ולו מנה טבעונית אחת למעשה מסתכנות באבדן של לקוחות ועל כן באובדן של הכנסות, וחבל. שילוב של לפחות מנה טבעונית אחת בתפריט שלהן יכול לעשות את ההבדל.

ואם לא די בכך אז בואו נדבר על כסף. להחזיק מטבח בשרי במסעדה עולה הרבה יותר כסף מאחזקה ותפעול של מטבח טבעוני. מצד אחד, מחירי הבשר ממשיכים להאמיר ומן הצד השני, המחירים של מוצרים טבעיים, אורגניים ובריאים ממשיכים לרדת כך שהם הופכים להרבה יותר משתלמים. גם כאן כולם מרוויחים. גם בעל המסעדה שקונה את מלאי חומרי הגלם שלו בפחות כסף וגם הלקוחות – שנהנים ממחירי מנות זולים יותר.

הצעירים של ימינו מודעים יותר, בררניים יותר וחכמים יותר. הם יודעים בדיוק מה הם רוצים והם גם יודעים איך להשיג את זה. כבעל מסעדה אתה יכול לעשות את הבחירה שלך: להישאר במקום ולהפסיד או לנוע עם רוח הזמן לעתיד ירוק ($) יותר.

שתף פוסט זה ברשתות חברתיות:
  • gplus
  • pinterest

אודות המחבר

אליחי רובין

אליחי רובין

מנכ"ל חברת קידום כהלכה